Artikler

Professionel kapital som værktøj i ledelses- og organisationsudvikling
Det skete for mig for nylig. Min måde at anskue organisationer på blev givet et lille tvist. Det gav på den ene side stor mening for mig, på den anden side var det en kærkommen tilføjelse til min måde at se på organisationer, samarbejde og læring på. Det handler principielt om alle organisationer – og er måske særligt målrettet de offentlige organisationer, der arbejder på det, der i dag kaldes velfærdsområdet. Det er relevant for både medarbejdere og ledere – og ikke mindst for ledelse af offentlige organisationer.
Læs mere
NS_Bog_2017_lille
Sådan leder du dem der ikke blev fyret
Når der er fyringsrunder på menuen, er det ikke kun hårdt for dem, der bliver prikket på skulderen. De tilbageværende medarbejdere slås ofte med jobusikkerhed, manglende tillid til ledelsen og et forhøjet arbejdspres. Få her 4 anbefalinger til, hvordan du leder i tiden efter fyringer og nedskæringer. Artiklen her er et sammendrag af pointer fra […]
Læs mere
LEF_s66
Case fra en statslig organisation: Robinson Ekspeditionen
I en statslig organisation blev det meldt ud, at én af de i alt 10 stillinger i et team skulle flyttes til en anden del af landet i forbindelse med flytningen af statslige arbejdspladser. Medarbejderne blev bedt om at tænke over, om de ville ”melde sig frivilligt” til at tage stillingen. I teamet havde man […]
Læs mere
Ida
“Lejres borgere deltager i udformningen af ny værdighedspolitik” af Ida Gamborg
Hvordan kan borgerne inddrages, når en ny politik skal udformes? I New Stories har vi indgået et samarbejde med Lejre Kommune med det formål at involvere borgerne i udformningen af kommunens nye værdighedspolitik. Derfor blev alle kommunens borgere, ansatte og pårørende inviteret til borgermøde på Plejecentret Bøgebakken den 7. april 2016 – et koncept, der anbefales til andre kommuner, der skal i gang med en lignende proces.
Læs mere
Relationel{ccdc2c23e4b2228d1033ee24746714a7b57d090be2079c68aefc0ee99b50dd59}20koordinering{ccdc2c23e4b2228d1033ee24746714a7b57d090be2079c68aefc0ee99b50dd59}2c{ccdc2c23e4b2228d1033ee24746714a7b57d090be2079c68aefc0ee99b50dd59}20stor
“Relationel koordinering – ledelse af et effektivt samarbejde” med bidrag fra Hanne V. Moltke
Fælles mål samt konstruktiv og nysgerrig kommunikation. Det er nogle af forudsætningerne for et effektivt samarbejde om kerneopgaven. Denne publikation om teorien bag relationel koordinering giver anvisninger på, hvordan ledere styrker samarbejdet om kerneopgaven – til gavn for borgerne.
Læs mere