Feedback til coachen øger udbyttet af coachingen markant

31. oktober 2016 af Hanne V. Moltke

Ingen tags

Ingen kommentarer

Systematisk feedback til coachen undervejs i samtalen øger udbyttet af coaching markant. Det var udgangspunktet for det seneste coachakademi i New Stories. Her arbejdede vi inspireret af feedback informed treatment med udvikling af metoder til at indhente systematisk feedback fra coachee i coachingsamtaler.

Ofte lykkes det ikke coaches at få systematisk feedback på egen adfærd og performance som coach – og ej heller på evnen til at opbygge gode relationer med dem, der søger bistand via coaching. Feedback informed treatment, som er udviklet i psykoterapien, tager afsæt i viden om at størstedelen af klienter i psykoterapi, der bliver væk, gør det på grund af en oplevelse af en manglende alliance og en manglende god relation med coachen.

Det satte et forskerhold under ledelse af den amerikanske psykolog Scott Miller sig for at undersøge. De har – i psykoterapeutisk sammenhæng – udviklet et system til at behandleren får systematisk feedback af sine patienter. Arbejdet med dette værktøj har i voldsom grad forbedret tallene for de patienter, der kommer tilbage til næste samtale – hvilket også øger sandsynligheden for, at de bliver hjulpet.

På New Stories’ coachakademi arbejdede vi med en hypotese om, at systematiseret feedback også kunne forbedre samtalekvaliteten for coaches, der arbejder på det organisatoriske område. Sammen afsøgte vi muligheder og faldgruber i værktøjet og så en demonstration af en samtale, hvor det blev anvendt. Efterfølgende skrev en af deltagerne til os:

Jeg fandt det inspirerende at deltage i temadagen om coaching og evidens og arbejder faktisk i det små videre med nogle af de redskaber, vi blev introduceret til. Jeg er overrasket over, hvor meget godt det gør. Min oplevelse er, at fokus på systematisk feedback i coachingen skærper fokus i samtalen, og at især samtalerne om samtalen er med til øge kvaliteten. (Rikke Alice Bille, Master i organisatorisk coaching og læring, firmaet Inklusionshjælp).

 

ns_illustrationer_web01

Hanne V. Moltke

hanne@newstories.dk

Hanne er partner i New Stories og arbejder med ledelsesudvikling, team-coaching, konfliktopløsning og mediation i både offentlige og private organisationer. Hanne arbejder med social kapital i organisationer, som hun både holder oplæg om, underviser i og arbejder med i forhold til ledelsesudvikling, samarbejde og arbejdsfællesskabers produktivitet. Hanne er medforfatter til en lang række bøger og artikler om social kapital, coaching, ledelse efter fyringer og grafisk facilitering.

Ingen kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *