Samarbejde og arbejdsmiljø

Styrk samarbejdet og arbejdsmiljøet på jeres arbejdsplads

Et godt samarbejde på arbejdspladsen har stor betydning for, hvordan vi har det, når vi går på arbejde. Måden, vi taler sammen på, hvordan vi løser opgaverne, og hvordan vi mødes som kollegaer, spiller en central rolle i vores trivsel og opgaveløsning.

Trivsel kræver tid til pauser og refleksion

Når vi taler arbejdsmiljø, skal der altid være fokus på måden vi er sammen på, holder møder på og kommunikerer med hinanden på. De fleste, både ledere og medarbejdere, oplever på et tidspunkt i deres arbejdsliv at stå i en situation med modstridende og uklare krav, der gør det svært at navigere den daglige opgaveløsning. Hvilket kan føre til stress og langtidsbelastninger. 

Samtidigt ser vi en overophedning på mange arbejdspladser, hvor tempoet er højere end nogensinde, og hvor refleksion og pauser ofte bliver nedprioriteret – fordi vi ikke har tid. Dette påvirker både ledernes og medarbejdernes trivsel og mentale kapacitet og skaber udfordringer for arbejdsmiljøet.

Psykologisk tryghed som nøgle til et godt arbejdsmiljø

I New Stories arbejder vi målrettet med at skabe bedre arbejdsmiljøer, hvor trivsel og opgaveløsning går hånd i hånd. Vi tror på, at psykologisk tryghed er nøglen til et godt arbejdsmiljø, hvor vi tør være åbne og ærlige uden frygt for at blive dømt.

I en tid, hvor diversitet er i fokus, er det vigtigere end nogensinde, at ledere skaber gode rammer for samarbejde og kommunikation.

Arbejdsmiljøet er et af de vigtigste fokuspunkter i dag, og det er tid til at tage ansvar for at skabe et sundt og bæredygtigt arbejdsmiljø for alle. Det sker desværre ikke af sig selv.

Vi tilbyder en række ydelser, der styrker både samarbejdet og arbejdsmiljøet i jeres organisation

01 Workshops om uklare og modstridende krav

Her fokuserer vi på, hvad der belaster, styrker og giver energi i jeres arbejdsmiljø. Vi hjælper jer med at identificere, hvilke krav der kan være svære at håndtere, og hvordan I kan skabe balance. Nogle krav kan vi måske ikke ændre på, men vi kan arbejde med, hvordan vi forholder os til dem.

Vi ser på, hvordan man kan skabe modvægt til det, der skaber pres, og identificere det, der faktisk giver energi – som kollegial supervision, afgrænsning af opgaver og tydelig forventningsafstemning.

02 Rådgivningsforløb og stresshåndtering for ledere og AMR/TR

Vi tilbyder workshops og kurser for ledere, tillidsrepræsentanter (TR) og arbejdsmiljørepræsentanter (AMR), som fokuserer på, hvordan de i kraft af deres roller kan være med til at skabe det gode samarbejde og forebygge stress.

Vi tilbyder også individuelle samtaleforløb for medarbejdere og ledere, der allerede er pressede, for at hjælpe dem med at finde løsninger og støtte dem på vej mod et bedre arbejdsmiljø.

03 Træning af ledere, AMR og TR i svære samtaler

Vi træner jeres ledere og medarbejdere i at håndtere svære samtaler, som mange oplever ubehag ved.

Vi giver jer værktøjerne til at kunne tage fat på de svære emner og skabe robuste kommunikationskanaler i organisationen.

Det kan være alt fra samtaler om adfærd, konflikter eller ubalancer i arbejdsopgaver.

04 Hvordan kan vi sammen skabe et bæredygtigt arbejdsliv?

Vi hjælper med at sænke farten for en stund og skabe en arbejdskultur, der understøtter et langt og sundt arbejdsliv.
I en tid, hvor tempoet på mange arbejdspladser er ekstremt højt, handler det om at tage et skridt tilbage og finde måder at arbejde smartere på.

Vi taler om hvordan man kan skabe rammer for en bæredygtig arbejdsplads med rum for refleksion, balance og trivsel.
Vi arbejder med at styrke jeres arbejdsmiljø og sikrer, at både medarbejdere og ledere har de nødvendige værktøjer til at navigere i den moderne arbejdsverden.

Samarbejds undersøgelse - når fællesskabet er sat på prøve

Når samarbejdet i en ledergrupper eller i en afdeling er udfordret, kan en samarbejdsundersøgelse være det første skridt til at forstå og forbedre arbejdsmiljøet. New Stories tilbyder en grundig undersøgelse, der afdækker både styrker og udfordringer i arbejdsfællesskabet.

Gennem interviews med alle ledere eller medarbejdere får vi indblik i deres oplevelser af trivsel, samarbejde og kommunikation. Målet er at skabe et fælles grundlag, der både fremhæver det, der fungerer godt, og peger på de områder, der kræver opmærksomhed og forbedring.

Vi anvender en anerkendende tilgang, der tager højde for både ledelsens og medarbejdernes syn på arbejdsopgaver og samarbejde. Undersøgelsen munder ud i konkrete anbefalinger, som vi præsenterer for både ledelsen og medarbejderne, og vi understøtter processen med opfølgende samtaler og rådgivning, hvis nødvendigt.

Vores tilgang til
samarbejds
undersøgelsen

01 Indledende interviews

Vi gennemfører individuelle interviews med alle medarbejdere i afdelingen for at få deres perspektiver på samarbejde, trivsel og kommunikation.
Disse er med til skabe et tydeligere billede af de forskellige oplevelser af arbejdsmiljøet og giver ofte et godt grundlag for forståelse.

02 Anerkendende tilgang

Vi arbejder ud fra en anerkendende og værdsættende tilgang, der inkluderer både ledelsens og medarbejdernes syn på kerneopgaven og samarbejdet. Vores fokus er at identificere, hvad der styrker arbejdsfællesskabet og skabe rammer, der fremmer kommunikation og samarbejde. 

03 Fælles forståelse

Vores samarbejdsundersøgelse er designet til at skabe et arbejdsmiljø med psykologisk tryghed med en fælles forståelse for trivsel og samarbejde, hvilket giver afdelingen mulighed for at iværksætte konkrete og effektive tiltag til at forbedre arbejdsmiljøet.

04 Samarbejdsrapport og anbefalinger

Herefter udarbejder vi en fælles tilbagemelding med konkrete anbefalinger. Denne præsenteres først for ledelsen, hvorefter den fremlægges på et fælles møde med alle medarbejdere. Her deler vi vores anbefalinger til forbedringer og ændringer i arbejdsmiljøet og samarbejdet.

05 Opfølgning og implementering

Vi tilbyder opfølgning på anbefalingerne gennem fælles møder og workshops, hvor ledelse og medarbejdere arbejder sammen om at implementere ændringer og sikre en løbende udvikling af samarbejdet.

06 Individuelle samtaler og rådgivning

Hvis undersøgelsen peger på behov for det, tilbyder vi individuelle samtaler, ledelsesrådgivning eller konfliktmediation for at understøtte den nødvendige proces og sikre trivsel på arbejdspladsen.

Læs mere om vores bøger om ledelse og samarbejde

Kontakt os gerne for at høre mere om, hvordan vi kan hjælpe lige netop jer.

Ida Gamborg Nielsen

Partner

Tilmeld dig vores nyhedsbrev